Τρίτη 21 Μαΐου 2013

Οι ξερόλες δημοσιογράφοι και η ναυτιλία


Εξανέστησαν οι δημοσιογράφοι των καναλιών, επειδή οι συνοδεύσαντες τον πρωθυπουργό κ. Αντ. Σαμαρά στην Κίνα βρήκαν την ευκαιρία να...παραγγείλουν μονοκοπανιάς 180 πλοία στα κινεζικά ναυπηγεία, χωρίς να δώσουν ούτε μια παραγγελία σε ελληνικά ναυπηγεία, ώστε να αποκομίσει και κάποιο κέρδος η Ελλάδα. Ο δε συνεντευξιαζόμενος κ. Μυταράκης, μη γνωρίζων κι αυτός το θέμα, αν και οργανωτής του πρωθυπουργικού ταξιδιού, απέφυγε να δώσει συγκεκριμένη απάντηση.
Αλλά οι ξερόλες δημοσιογράφοι, πανάσχετοι περί τα ναυτιλιακά, πρέπει να γνωρίζουν ότι οι Έλληνες εφοπλιστές δεν περίμεναν την πρωθυπουργική επίσκεψη στην Κίνα για να παραγγείλουν τα πλοία τους, ούτε οι παραγγελίες γίνονται ομαδικά και...ευκαιρίας δοθείσης! Οι παραγγελίες είχαν δοθεί πριν από πάρα πολύ καιρό και απλώς...κοσμούν τα βιβλία παραγγελιών των κινεζικών ναυπηγείων, τα οποία εξ άλλου είναι κλεισμένα μέχρι το 2020! Οι Έλληνες εφολιστές πήγαν στην Κίνα όχι για να επωφεληθούν κάτι, αλλά για να δώσουν γόητρο στο πρωθυπουργικό ταξίδι.
Το δεύτερο που δεν γνωρίζουν οι Έλληνες δημοσιογράφοι είναι ότι οι παραγγελίες νέων πλοίων δεν είναι μία απλή υπόθεση. Τα ναυπηγεία μιάς χώρας πρέπει, για να προσελκύσουν νέες παραγγελίες ξένων εφοπλιστών, πρέπει να χρηματοδοτήσουν το μεγαλύτερο μέρος της αξίας των νέων κατασκευών με την εγγύηση της κεντρικής τράπεζας της χώρας, ενώ ο εφοπλιστής χρηματοδοτεί το 20% περίπου της αξίας προσφέροντας collaterals, ήτοι εγγυήσεις, ενώ εξοφλεί την αξία του πλοίου με τους ναύλους που θα εισπράττει, κυρίως από μακροχρόνια χρονοναύλωση.
Και εδώ το πράγμα αρχίζει να γίνεται πιο περίπλοκο. Η Κίνα με ετήσιο ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης 8-10%, πραγματοποιεί τεράστιες εισαγωγές δια θαλάσσης χρησιμοποιώντας όχι μόνο τον δικό της κρατικό στόλο, αλλά και τους στόλους ξένων εφοπλιστών,τους οποίους χρονοναυλώνει. Οι ΄Ελληνες εφοπλιστές μετέχουν σε μεγάλο ποσοστό στις μεταφορές του εξωτερικού κινεζικού εμπορίου και για τον λόγο αυτό οι Κινέζοι όχι μόνο ναυπηγούν πλοία Ελλήνων, αλλά και τα χρονοναυλώνουν. Δηλαδή οι Έλληνες εφοπλιστές είναι οι ταξιτζήδες των ωκεανών, αφού η Ελλαδίτσα δεν διαθέτει ούτε εθνικά φορτία, ούτε εθνική ναυπηγική πολιτική, ούτε φυσικά οικονομικούς πόρους για να χρηματοδοτήσει τις νέες κατασκευές των Ελλήνων εφοπλιστών, το ναυπηγικό πρόγραμμα των οποίων ανέρχεται σε πολλά δισεκατομμύρια ευρώ.
Αντιλαμβάνονται άραγε οι ξερόλες δημοσιογράφοι των καναλιών, ότι και να ήθελαν οι Έλληνες εφοπλιστές να ναυπηγήσουν μέρος του στόλου τους σε ελληνικά ναυπηγεία, δεν θα μπορούσε το ελληνικό πτωχευμένο κράτος να αναλάβει τις παραγγελίες για τους λόγους που προαναφέρθηκαν και επί πλέον:
1)Τα ελληνικά ναυπηγεία (δηλαδή του Σκαραμαγκά, της Ελευσίνας και της Σύρου)
     δεν έχουν ούτε την «πορτάδα» των μονίμων δεξαμενών, ούτε τον απαιτούμενο
   σύγχρονο εξοπλισμό για την κατασκευή πλοίων νεωτάτης τεχνολογίας.
2)Κανένας εφοπλιστής δεν μπορεί να ριψοκινδυνεύσει την επιχείρησή του παραγγέλοντας πλοία σε ναυπηγεία που απεργούν για ψύλλου πήδημα. Ο μεγαλύτερος εχθρός της ναυτιλιακής επιχείρησης είναι η καθυστέρηση οποιασδήποτε μορφής.
Καλό θα ήταν λοιπόν οι ξερόλες δημοσιογράφοι, όταν ασχολούνται με ναυτιλιακά θέματα, να ρωτούν και κανένα ναυτιλιακό συντάκτη, ώστε να μη διαχειρίζονται με τόση αφέλεια και με τόση άγνοια την καθημερινή τους ρουμπρίκα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου